Dobrze się myśli literaturą, Ryszard Koziołek

Literatura nauczyła nas pragnąć czegoś "innego", wychodzić poza krąg codziennych przyzwyczajeń, poza rytuał wyznaczany bądź przez konwencję życia wspólnoty, bądź po prostu przez potrzeby ciała, które każe nam jeść, spać i tak dalej. Romantycy eksponowali tę funkcję literatury, definiując człowieka jako jedyną istotę, która chce być kimś innym niż jest. (str. 8) 

W ubiegłym roku miałam okazję i ogromną przyjemność uczestniczyć w spotkaniu z prof. Koziołkiem, które odbyło się  w ramach festiwalu literackiego "miasto słowa" w Gdyni. Po spotkaniu zaczęłam podczytywać eseje profesora o literaturze zgromadzone w książce pt. Dobrze się myśli literaturą. Lektura zajęła mi trochę czasu, bo wymaga skupienia i uwagi, a z tym u mnie ostatnio krucho.
Jestem jednak przekonana, że po teksty Koziołka powinien sięgnąć każdy, kto kocha książki. Nawet jeśli bardzo akademicki język, jakim posługuje się autor, może stanowić dla czytelników, którzy nie skończyli literaturoznawstwa, spore wyzwanie. Jednak jego miłość do literatury promieniująca z każdej strony połączona z erudycją i umiejętnością tłumaczenia złożonych zjawisk kulturowych sprawiają, że zdecydowanie warto to wyzwanie podjąć.

Ryszard Koziołek jest profesorem literatury na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Z wielką pasją dzieli się z czytelnikami swoją wiedzą o litaraturze. Omawia dzieła autorów klasycznych, np. Sienkiewicza, Przybyszewskiej i Mrożka. Bardzo interesujący wydał mi się tekst o Kraszewskim oraz analiza "Lalki" ze szczególnym uwzględnieniem kwestii ekonomii i fetyszu :) Spośród pisarzy współczesnych Koziołek wybiera między innymi Stasiuka, Tokarczuk, Twardocha i Springera.
Bardzo podoba mi się to, że Koziołek umieszcza omawiane utwory i ich autorów w bardzo szerokim kontekście historycznym i kulturowym. Porównuje, wyjaśnia i interpretuje. Towarzyszenie mu w tych intelektualnych podróżach to bardzo stymulujące, choć wymagające najwyższego skupienia, czytelnicze przeżycie.

Bardzo polecam!

Ocena: 5/6

prof. Koziołek podczas spotkania w Gdyni, 3 czerwca 2017 r.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instrukcja nadużycia, Alicja Urbanik-Kopeć

Chrapiący ptak. Rodzinna podróż przez stulecie biologii, Bernd Heinrich

Nowe książki